Despică firul în patru dar nu pierde firul! – cubismul analitic (5)

În articolele anterioare despre cubismul în arta plastică, am aflat ce înseamnă cubismul, ce au dorit artiștii inițiatori să transmită prin acest nou stil de pictură. Am aflat de asemenea cine a fost părintele cubismului și care au fost fazele sale de manifestare.

Cubismul analitic, foarte bine reprezentat în lucrările celor doi pictori Braque și Picasso,  este cea de-a doua fază a cubismului, manifestată între anii 1910 – 1913. Această fază mai este numită și cubismul ermetic. Dacă la început artiștii cubiști au renunțat la perpective reducând motivele la forme geometrice fundamentale, în această fază se observă aplecarea acestora în a descompune obiectul reprezentat în suprafețe din ce în ce mai mici, geometrizate, numărul acestor fracțiuni devenind din ce în ce mai mare.

Portretul lui Ambroise Vollard – 1910 – Pablo Picasso

portrait-of-ambroise-vollard

Nu știu dacă de aici vine expresia  „a despica firul în patru” dar în acest moment acolo îmi zboară gândul.

Și dacă tot veni vorba despre despicarea firului în patru, aș vrea să vă fac cunoscută o mică istorioară. Se spune că în vremea aceea, Picasso, era  suficient de bine cunoscut și apreciat de unii critici, încât unii snobi să-și imagineze, că doar luând lecții de la el, pot deveni și ei celebri. Mânat de acest gând, un individ suficient de înstărit dar fără pic de talent, insistă pe lângă maestru să primească lecții. După cîteva „încercări artistice”, Picasso, convins că tânărul nu are nici o aplecare către acest meșteșug, îi explică: „Stimate domn, apreciez dorința dumitale de a picta și dragostea-ți pentru artă. Nu pot să nu recunosc că ai înțeles în mare care este esența acestui stil de pictură. Așa cum singur te-ai exprimat nu mai departe zilele trecute, cubismul este un mod artistic de a despica firul în patru. Ceea ce nu ai înțeles însă și mi-e teamă că nu vei putea pricepe niciodată este că, da, cubismul este un mod artistic de a despica firul în patru, dar, subliniez dar, fără a pierde firul.” Supărat pe ceea ce a înțeles sau poate pe ceea ce n-a înțeles din spusele maestrului, tânărul a renunțat în a mai frecventa lecțiile, spre marea ușurare a lui Picasso. 

După această mică și sper eu și hazlie intervenție, aș mai spune cîteva vorbe strict necesare pentru edificarea în ceea ce privește cubismul analitic.

Se constată  tendința artiștilor de a reduce numărul  de culori și tonuri doar la câteva, în principal nuanțe de cafeniu și cenușiu.

Fata mea – 1911 – Pablo Picasso

ma-jolie

Însă cei doi mari artiști își anunțaseră deja motivația folosirii acestui nou știl prin aceea că  intenția lor era de a conferi realism concret în detrimentul realismului iluzoriu. De aceea prin deformarea din ce în ce mai puternică și tendința spre monocromie ei își dau seama că se îndepărtează de realism mergând către abstract. Pentru a evita acest lucru și pentru a se reapropia sesizabil de adevărata lor intenție, ei vor propune noi tehnici artistice, cum ar fi : introducerea în tablouri a literelor tipărite și a șabloanelor, a bucăților de hârtie decupate care imită lemnul,folosirea pieptenelui pentru a obține aspectul vălurit. Astfel se trece la așa numita tehnică a colajelor.

Deocamdată doar atât în lecția de astăzi, imaginile vorbesc mai bine decât mine.

Vioară și țevi – colaj – 1913 – Georges Braque

violin-and-pipe-le-quotidien-1913

Sticlă și pești 1910 – Georges Braque

bottle-and-fishes-1910

Nu uitați însă lecția dată de Picasso și care se poate aplica oricărui domeniu : „e bine să despicați firul în patru dar fără a pierde firul ! „  😉 

Anunțuri

2 comentarii (+add yours?)

  1. racoltapetru6
    Aug 28, 2015 @ 09:22:55

    Îi las pe alții să despice firul, eu sunt mulțumit dacă găsesc bucățile. 🙂

    Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: