Cubismul – ca de la om la persoană (I)

Cum se introduce cubismul în discuție?

„Se spune că, într-unul dintre tablourile lui Picasso, se întâlnesc mai multe tipe. Una dintre ele, încercând să relaționeze cu alta, grăiește:

– Ce figură distinsă! Cu cine am plăcerea?

– Aaa, mulțumesc! Sunt una dintre domnișoarele din Avignon și încerc să fac o figură bună.

– Ce coincidență! Și eu sunt tot o domnișoară din Avignon. Eu încerc ……..  ei bine, eu încerc  să fac o figură geometrică.”

Pentru a înțelege mai bine acest dialog, iată în imaginea de mai jos tabloul lui Picasso, „Domnișoarele din Avignon” – pictat în 1907.(sursa foto-wikipedia)

domnișoarele din avignon

Și uite așa am introdus în discuție, cubismul, acest curent artistic al secolului XX.

Unii spun că dialogul dintre cele două „dive” a fost cel care a marcat evoluția ulterioară a operei  artistului. Eu mă îndoiesc.

Cred mai degrabă că a fost influențat de  Paul Cezanne, cel care a recomandat „a reda natura prin intermediul cilindrului, sferei și conului”.

De altfel cei mai avizați critici ai artei îl recunosc pe Cezanne, ca având un rol covârșitor în prima fază a cubismului, numele ei fiind cum probabil lesne intuiți, precubismul.

Iar pentru a vă fi și mai clară înclinația lui Cezanne asupra figurilor geometrice, studiați cu atenție următoarea pictură a sa, realizată în anul 1895, „Cariera Bibemus”. (sursa foto wikipedia)

paul cezanne - cariera bibemus - 1895Cum probabil bănuiați, discuția despre cubism abia începe. Dezbătută pe îndelete, poate fi o discuție foarte lungă. Tocmai de aceea, în acest articol aș mai adăuga doar că următoarele două faze ale cubismului au fost cubismul analitic și cel sintetic, urmând a despica firul în patru în alte articole.

Și pentru a încheia articolul  într-o notă geometric colorată, vă invit la masă, dar nu orice masă ci „Masa cu Pedestal” a lui George Braque, pictată în 1913.(sursa foto tot wikipedia)

masa cu pedestal, George Braque - 1913

Și pentru că am ajuns la masă – Poftiți vă rog , cultură !

Lasă un răspuns

